بیماری واریکوسل
نوشته شده توسط : سحر

تصمیم گرفتم وازکتومی کنم.

1- شدت واریس و سن و وضعیت باروری بیمار (متأهل و بدون فرزند).

2- در صورتی که بیمار دارای واریس درجه 2 یا 3 باشد و برای ناباروری اندیکاسیون داشته باشد باید واریسکتومی انجام شود.

3- اگر وریدهای واریسی با اختلال تست اسپرم همراه باشد، مجدداً به جراحی نیاز است (حداقل دو تا سه آزمایش اسپرم همانطور که توضیح داده شد قبل از تصمیم گیری).

 

در برخی موارد، اگر در دوران نوجوانی رگهای واریسی قابل لمس یا محسوس (درجه سوم یا دوم) دارید و قصد بچه دار شدن ندارید، بهتر است از اثرات منفی بر باروری خودداری کنید. اگرچه بحث های زیادی در مورد جراحی برای واریس بسیار خفیف یا بدون علامت وجود دارد، اما جراحی و پیگیری به تنهایی توصیه نمی شود.

 

درمان واریس

همانطور که گفتید، درمان دارویی برای واریس وجود ندارد، فقط جراحی است. می توان آن را با برش جراحی از طریق پوست یا آمبولیزاسیون (ارسال لخته خون) درمان کرد.

 

1) ساده ترین روش جراحی واریس، استفاده از میکروسکوپ برای ایجاد یک برش کوچک در قسمت تحتانی شکم نزدیک قسمت خارجی ریشه آلت تناسلی و در بالای بیضه برای انجام عمل جراحی کشاله ران با میکروسکوپ است. . از مزایای این روش حفظ خون، عروق لنفاوی و اعصاب و میزان عود کم (حدود 1-2%) است.

 

2) جراحی اینگوینال تقریباً مشابه روش اول است اما بدون میکروسکوپ عوارض بیشتری دارد (9-16 درصد عود و 3-39 درصد هیدروسفالی).

 

3) جراحی خلف صفاقی با برش بالاتر نسبت به روش های معمولی انجام می شود. عود در 11-15٪ و آبله مرغان در 7٪ رخ می دهد.

 

4) جراحی لاپاراسکوپی با ایجاد سه سوراخ در شکم و ارسال گاز به شکم انجام می شود تا فضای کافی برای زایمان ایجاد شود. البته این روش به ندرت به عروق خونی بزرگ مانند روده یا مثانه نیاز دارد. احتمال آسیب وجود دارد. ادم بین 5 تا 8 درصد، عود کمتر از 2 درصد و آسیب شریانی ممکن است.

 

5) روشی برای آمبولیزاسیون از راه پوست که در آن ترومبوس یا کویل بیمار یا سایر مواد مصنوعی یا مصنوعی به صورت موضعی از طریق ورید فمورال به رگ خونی منتقل می شود. این روش به یک رادیولوژیست حرفه ای و تجهیزات پیشرفته نیاز دارد. میزان عود 4-11٪ است. این روش در صورت عود رگهای واریسی بیش از یک بار توصیه می شود.

تشخیص واریس

واریس معمولاً با معاینه بالینی تشخیص داده می شود. معاینه باید در یک اتاق گرم انجام شود. معاینه توسط بیمار در شرایط عادی و طی مانورهای اجباری انجام می شود. اندازه و قوام بیضه ها نیز باید در طول معاینه ارزیابی شود.

 

برای تعیین اندازه بیضه از روش های مختلفی مانند خط کش یا سونوگرافی استفاده می شود. دقیق ترین روش اندازه گیری استفاده از سونوگرافی است. یکی دیگر از مزایای سونوگرافی تشخیص توده های احتمالی بیضه است و می تواند حتی واریس های نادر داخل بیضه ای را در کمتر از 2 درصد بیماران به دقت تشخیص دهد.

 

تا حد امکان باید از آزمایش اسپرم خودداری کرد زیرا نشانگر خوبی برای عملکرد بیضه در بزرگسالان است، اما توجه به این نکته ضروری است که این آزمایش در نوجوانان و نوجوانان یعنی بین سنین 12 تا 18 سال انجام می شود. برای ملاحظات اخلاقی در مورد محدودیت ها. همچنین، پارامترهای اسپرم در این سن ممکن است با بزرگسالان به دلیل عدم رشد کامل جنسی در این سن متفاوت باشد.

 

به همین دلیل، اکثر پزشکان آزمایش اسپرم را در افراد در این سن انجام نمی دهند. آزمایش‌های دیگر شامل اندازه‌گیری FSH است، اما این آزمایش‌ها در حال حاضر به عنوان استاندارد برای درمان جراحی وریدهای واریسی استفاده نمی‌شوند، زیرا به طور قابل توجهی با پارامترهای غیرطبیعی اسپرم یا باروری مرتبط نیستند.

 

سونوگرافی داپلر رنگی می تواند موارد خفیف را که در معاینه بیمار قابل تشخیص نیست، تشخیص دهد. به این نوع واریس، واریس بدون علامت گفته می شود. اهمیت بالینی این تشخیص بسیار بحث برانگیز است، زیرا 60٪ از بیماران بستری در کلینیک های ناباروری و حدود 40٪ از مردان در سنین باروری دارای واریس بدون علامت هستند.

 

 

برداشتن وریدهای واریسی

برداشتن وریدهای واریسی یک عمل جراحی سرپایی است که در بیمارستان انجام می شود. در طی این فرآیند، وریدهای واریسی و اورولوژیست ها مانع از رسیدن رگ های خونی غیرطبیعی به بیضه ها از طریق شکم می شوند. به این ترتیب خون وریدهای غیرطبیعی به وریدهای سالم منتقل می شود. در مورد نحوه آماده شدن برای این جراحی و عواقب آن با پزشک خود صحبت کنید.

یه باشه.

 

تشخیص واریکوسل

جهت تشخیص واریکوسل، پزشک به معاینه علمی و یافتن هر گونه توده در بیضه ها می پردازد. در صورتی که توده بزرگ باشد، به راحتی در معاینه احساس خواهد شد.

 

در صورتی که اندازه کوچک باشد، پزشک از بیمار می خواهد بایستد و نفسی بکشد. این کار باعث می شود هر گونه بزرگ شدن غیر طبیعی در رگ های خونی به خوبی مشخص شود.

 

درجه بندی واریکوسل

سطح 1: وریدها در چنین شرایطی در حالت فشار قابل لمس هستند.

 

سطح 2: در این شرایط در حالت ایستاده قابل لمس هستند.

 

سطح 3: در این وضعیت ورید ها در حالت ایستاده قابل مشاهده هستند.

 

در صورتی که پزشک با معاینات بالینی به نتیجه ای نرسد، از تست های تشخیصی کمک گرفته خواهد شد. تست اولتراسوند، از جمله تست هایی است که به تشخیص علت بروز واریکوسل کمک می کند. -

 

- این گونه‌ها زمانی انجام می‌شوند که پزشک مشکوک به عملکرد بیضه‌ها باشد.

 

درمان واریکوسل

معمولا نیازی به درمان واریکوسل نیست و مشکلی برای باروری ایجاد نخواهد کرد. مگر این که:

 

بیمار از درد و ناراحتی شکایت کند.

تعداد اسپرم ها کم شود.

ناباروری بعد از گذشت دو سال درمان نشده باشد.

در چنین شرایطی، جراحی راه درمان می باشد.





:: برچسب‌ها: بیماری واریکوسل ,
:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: